Pagina's

donderdag 10 mei 2012

Dromen, durven, doen

Vandaag zei iemand tegen me: "ik zou dat ook wel willen". Het ging over hardlopen, over een halve marathon lopen. Het zou ook over werk kunnen gaan. Of over een huis kopen. Of over voor jezelf beginnen. Of over, ja, over gewoon die eerste stap durven zetten. Praktijkvoorbeelden genoeg, helaas. Ik was ook goed in dromen. Durfde niet altijd en deed ook niet altijd. Steeds vaker zie ik dat durven de sleutel is. Durven als sleutel voor doen. Fouten maken geeft niet. Niet veel in ieder geval. Dus ging ik vandaag lopen. Hardlopen. En liep ik 24 kilometer. Niet op wolkjes, nee, tuurlijk niet, maar wel gedroomd, gedurfd en gedaan. Soms moet je gewoon gaan. Soms is dromen niet genoeg. Soms moet je gewoon durven en doen. Of het nou hardlopen is, of voor jezelf beginnen, of eindelijk die keuze maken die al zo lang op je wacht. Soms is dromen niet genoeg. Een eerste stap zetten wel.

34 opmerkingen:

  1. Wauw, 24 km... Kanjer!! Ik wilde je steeds nog vertellen dat ik ook ben begonnen met lopen. Al bijna anderhalve maand, 3 keer per week. Met een alleraardigste Evy die me aanmoedigt, coacht en complimentjes geeft lijkt het als vanzelf te gaan. Héérlijk! Ik wou dat ik dit járen eerder had ontdekt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Evy is echt heel goed om met hardlopen te starten.
      Doseren.
      Motivatie.
      Rustig opbouwen.
      Tot 5k vond ik het prima, daarna werd ik ongeduldig en ben ik met haar programma gestopt en mijn eigen ritme gaan volgen.
      Hoor graag nog eens hoe het gaat!

      Verwijderen
  2. Wow.... ik liep daarnet 5,5 en dat ging errug moeizaam dit keer, dus reuze knap!!! Is trailrunning niets voor jou? Lijkt mij wel wat... Lekker rennen door de modder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook voor mij een moeizame dag...veel modder, plassen en wolkbreuken. Pijn in mijn linkerknie ook (voor het eerst) waarschijnlijk door de heuveltraining in Zuidfrankrijk vorige week...tenminste dat vermoed ik.

      Verwijderen
  3. Helemaal waar!!! Wat knap, 24 kilometer hardgelopen. Ik loop ook sinds ruim een half jaar maar kom (nog) niet verder dan 8 kilometer. Maar daar ben ook heel trots op hoor! Voor mij was dat ook een droom en weet je, ik droom nu 3, 4 of soms wel 5 keer in de week. Heerlijk!
    Groetjes en geniet van je prestatie,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat niet om de hoeveelheid kilometers, iedereen heeft zijn eigen doel en zijn eigen weg. Als je maar op weg gaat. Super dit en veel succes met de braderie binnenkort!

      Verwijderen
  4. Knap, 24 km! Hardlopen doe ik niet i.v.m fysieke beperking, maar ik heb wel geleerd om andere dingen te durven. Daarom vind ik die spreuk zo mooi: 'soms is het tijd voor vertrek, zonder je bestemming te kennen'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, fysieke beperkingen geven een ander plaatje, eens. Maar mooi om ook andere dingen te durven en je spreuk vind ik er eentje om te onthouden, dank je!

      Verwijderen
  5. Je moet die eerste stap durven zetten want dat is dé sleutel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Respect voor het feit dat je het gedaan hebt en ook nog eens voor de afstand! Je hebt gelijk en bij mij is het dromen aanwezig en zelfs het durven, maar de daadwerkelijke uitvoering laat nogal eens op zich wachten..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben zó blij dat ik vorig jaar begonnen ben met stappen zetten die mijn hele leven omgooien! Nooit gedurfd, maar zo blij dat ik het toch gedaan heb!
    En dat hardlopen: daar wordt aan gewerkt bij me! 't Blijkt dat er dus gewoon een fysiek probleem is waardoor het me niet lukt om het vol te houden. 't Komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dromen is niet altijd genoeg maar wel heerlijk. Dromen moet je ook durven.
    Op het moment vloeit hier het dromen, durven en doen steeds in elkaar over.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wat goed van je. Ik ben ook een keer begonnen met hardlopen, maar geen doorzettingsvermogen ( en veel pijn in mijn rug ). Knap dat je het doorzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super zeg! Heb je het boek "dromen, durven, doen" toevallig ook gelezen? Jij bent wel het uitgelezen voorbeeld vanuit dit boek bekeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee. Is van tiggelaar toch?
      Ik ga eens op zoek morgen!

      Verwijderen
  11. Ja! Zo ist ook! Wat super! Super dat je er gewoon in bent gestapt en super dat je vier-en-twin-tig km hebt gelopen!!

    Wauw. Nu ik nog. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. IK rende vroeger als een speer... ook halve en een paar keer zelfs een hele marathon (moet in een vorig leven zijn geweest... zo voelt dat nu).
    Door mijn werk (echt geen regelmaat en veel te weinig vrije tijd)ben ik uiteindelijk ergens in 2005 gestopt; het kwam er niet meer van.
    Eveneens door me werk van toen heb ik nu erge rugklachten en valt rennen me erg zwaar; dat ontdek ik iedere keer opnieuw als ik probeer met de hond mee te hollen wat vroeger nooit een probleem was... tja.
    Balen!
    Ik zou juist heel graag weer rennen zo als vroeger.

    O.K.... ben nu dan bezig te leren zeilen; ook niet mis.

    Voor alle andere dromen en doelen valt te zeggen dat ik misschien i. d. d. gewoon de eerste stap moet zetten met of zonder hardloopschoenen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Stoer! Het lijkt wel of iedereen in blogland hard loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is besmettelijk lijkt het wel, dat is mooi. Positieve energie.....
      Alhoewel ik ook denk dat er heel veel bloggers uitblinken in creatieve dingen, nog meer dan hardlopen, sjonge wat een prachtige dingen worden er gemaakt en gestyled in huizen en tuinen....

      Verwijderen
  14. Uiteindelijk is er maar zo'n piepklein beetje nodig om te doen waar je van droomt. Maar dat is altijd achteraf. Loop je een maand hard, dan herken je jezelf van een maand geleden niet meer terug. Begin je voor jezelf dan kan je je na een tijdje niet meer voorstellen dat je ooit je best deed voor een baas. Eet je geen suiker meer dan is je smaak na een paar maanden zo veranderd dat je niet snapt dat je het ooit lekker vond.

    Maar die eerste stap is wel lastig als je m nog niet hebt gezet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo waar wat je zegt.
      Het principe van groei. Jezelf verbazen en jezelf dingen leren.

      De eerste stap lijkt moeilijk, maar is simpel. Elke stap doorzetten dag na dag, dat is af en toe een crime, maar het is een weg die je loopt en dat idee moet zich settelen in je hoofd en lijf. Een weg. Jouw weg. En hardlopen is zo heerlijk in de natuur en helemaal gratis. Er is niets voor ndig....

      Verwijderen
  15. Ja, durven, dat scheelt al de helft. Maar vierentwintig kilomeyer.... Pppfffff.. Daar gaat toch wel heel wat training inzitten! Stoer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. groot gelijk: het moeilijkste is die eerste stap te zetten! soms zeg ik ook: "morgen ga ik een rondje joggen", maar als het dan morgen is zoek ik uitvluchten, heb ik geen zin, is het te slecht weer of ben ik soms gewoon een beetje te lui...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik schrok echt ,dacht dat kan niet, vd 1e keer zoveel km's, onmogelijk/niet motiverend,maarrrrrrrrrrrrrrrrr ik zie dat je al langer hardloopt, dus zal t wel een kwestie van oppikken zijn geweest.

    heerlijk vind ik t ,doe t nu 1 keer per week ,soms 2 ,wil er meer van maken
    groetjes hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. "Dream it, Wish it, Do it" is een spreuk op een kartonnen tegeltje dat wij kregen van een gast. Je hart volgen is hetzelfde en heeft niks met dromen te maken zoals we die 's nachts beleven.
    Geen enkele droom die je overdag beleeft, is een droom, het is je hart dat een wens uitspreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw, knap hoor! Vaak is het ook gewoon een kwestie van beginnen en zien waar je uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En zo is dat... ik heb voor mezelf een MindMap opgezet met mijn dromen en toekomstvisie erin... een stip aan de horizon waar ik dan naartoe ga werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geloven in jezelf maakt zoveel mogelijk!
    Knap ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goed bezig Roelien.
    Een mens moet durven en durven blijven dromen.
    Een ook al komen die dromen niet allemaal uit
    het is en blijft heer-lijk ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Soms heb je van die dromen
    die je wakker houden
    tot je ze uitvoert.

    Volgens Loesje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk en zo 100% waar wat je schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen